< img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=177525256911397&ev=PageView&noscript=1" />

MINISFORUM SUPPORT: What is current Bios for DMAF5?

MiniManiac

Member
Hey There Joey or Whoever Can Answer this --

This is what my system says is the current Bios information --

524

A forum member has shared a link to a new (?) Bios --

The file is named this --

525

-- which isn't encouraging. (I figured it would have a number or date associated with it.) Also MF seems to share files via this --

526

PLEASE RESPOND

Last edited:

joey

Administrator
Staff member
This is the latest bios update file of DMAF5, mainly to reduce the noise of the fan.
But I don't recommend you to update, if you do not operate properly, it may make the machine unable to recover or even unusable.

MiniManiac

Member
This is the latest bios update file of DMAF5, mainly to reduce the noise of the fan.
But I don't recommend you to update, if you do not operate properly, it may make the machine unable to recover or even unusable.
I want to reduce the fan noise. How can I reduce fan noise if you don't recommend update?

Cruiserpaule

New Member
@MiniManiac He said "Bios is mainly to reduce the noise of the fan".
And he continues. If people have no idea how to update the bios, they shouldn't do it.
I understood it like that .

Batdad

New Member
huh? is this official new bios from minisforum? I never heard of a recommendation NOT to update to the latest bios from a manufacturer. Given all the discussion about fan noise and bios in previous threads this is REALLY REALLY weird.

Batdad

New Member
I just downloaded the linked bios and took a look. there's no readme file or anything to inform what the bios update does or any instructions on how to use it. I don't think I can guess how to run this. Need official support and instructions from minisforum but so far I'm not confident that minisforum are well structured to support their customers

Gianni

New Member
Ciao MiniManiac e a tutti.

All'inizio di questo 3d hai chiesto se Joey o chiunque può rispondere ...

L'ultimo scrivi che ... Ne hai avuto abbastanza.

L'idea che mi sono fatto è che nel supporto clienti non ci siano delle persone che abbiano una competenza tale che possa rispondere alle nostre precise richieste, ma cercano di dare risposta trovando risposte qua e la nel forum.

In pratica credo che ci siano dei ragazzi, anche bravi, a fare girare notizie.
Dico questo Perché se andiamo su Youtube Troviamo Ragazzi che rispondono a tutto, su economia, cucina, vini, PC, Hi-Fi, ecc., Ci Addirittura Sono casalinghe Che Sanno venire riparare le piastrelle incrinate del pavimento.

Io sono convinto che qualcuno a monte esegua la progettazione, io credo ci siano pochi che progettano e non lo fanno con idee precise ma solo assemblando componenti già prodotti.
A seguire la costruzione e alla fine della commercializzazione dell'articolo, dove ci sono molte persone che indirizzano il mercato con offerte continue di prodotti simili (vedi quanti mini pc sono commercializzati).

Quindi arriviamo a noi, con le nostre esigenze che ci serve il Pc.
Io ero attirato da Apple e il nuovo M1 ma poi mi sono lasciato convincere dai Forum, recensioni, ecc che mi hanno portato al DMAF5.

In base alle mie necessità ho fatto domande precise Soprattutto sulla DisplayPort, ma nessuno mi da risposte precise ... perché? ... perché non ci sono persone con l'esperienza e / o capacità di dare risposte precise.
Quindi questi, li definisco ragazzi senza usare tono cattivo, non sapendo cosa rispondere stanno zitti, zitti aspettando che qualcuno possa osare una risposta per loro o ce la troviamo da noi.

In questo modo di pensare ci siamo dentro e lo dobbiamo accettare perché Amazon ci sta guidando a questo modo di pensare.

L'aspetto negativo è che se cerchiamo una risposta ... ci dobbiamo arrangiare.
L'aspetto positivo è che se il prodotto non corrisponde alle nostre esigenze possiamo restituire, sostituire e ci rimborsano i soldi; in pratica si fa prima a cambiare l'articolo preso piuttosto che trovare una risposta valida.

Ora, mi chiedo cosa farò io ...?

IL mio DMAF5 funziona bene è veloce e reattivo per le mie necessità, quindi lo tengo.

Relativamente ai problemi di:
DisplayPort ... aspetterò che qualcuno possa dare una risposta alla mia domanda (Ho scritto anche al supporto Ivanky, che commercializzano cavi, perché mi aiutassero a trovare un cavo adatto ma la risposta è di provare con cavi diversi che mi inviano per prova gratis).
Altrimenti proverò ad utilizzare, come mi ha consigliato qualcuno, la Usb-c con un Hub e varie connessioni, cosa che farò più avanti.

Rumore ventola ... avendo abbassato il valore PWM da 2 a 1 per me il risultato è migliore perché il whoosh continuo è meno evidente. Poi ripeto che utilizzando programmi di musicali e spesso con le cuffie praticamente non sento nulla.
Certo che una ventola comunque genera sempre rumore perché deve smaltire il calore.
L'unica cosa che si può fare è, a mio avviso, continuare a scambiarci eventuali esperienze e informazioni per utilizzare al meglio le nostre apparecchiature

Spero che il DMAF5 sia affidabile negli anni e senza creare problemi.

MiniManiac

Member
Hello Gianni,

In the other thread a solution (?) was found. I have not tested it yet but two others have. I won't test it for a few days.

Ciao Gianni,

Una soluzione (?) È stata trovata nell'altro thread. Non l'ho ancora testato, ma altri due lo hanno fatto. Non lo proverò per alcuni giorni.

Gianni

New Member
Ciao MiniManiac;

Seguo anche gli altri thread, perché possono essere interessanti per quello che succede quotidianamente o in futuro, e ho visto che una soluzione è stata scritta e sembra funzioni.

Ripeto che per me va già bene così, ma siccome sono curioso di capire come funziona il DMAF5, magari faccio qualche prova anch'io.

Grazie ancora per aver animato la profiqua discussione.

joey

Administrator
Staff member
Hi @MiniManiac
In fact, the DMAF5 fan has been optimized. The cause of excessive fan noise is nothing more than the following situations, maybe you can troubleshoot. 1. If there is no load on the cpu and the fan is very loud when it is turned on, this is abnormal. I suggest you turn on the machine and check whether the silicone grease between the motherboard and the fan heat sink is in full contact. 2. If the cpu is fully loaded and the fan is loud when it is turned on, this is abnormal. Reinstall the system can be solved. 3. It is normal if the fan speed is increased due to the relatively large occupied software. I suggest you can close some unnecessary threads, maybe you can adjust the bios according to personal needs.

Batdad

New Member
@joey I think you are suggesting that everyone who has experienced loud fan noise takes apart their pc and checks the thermal paste and heat sink?

Have you actually tried using DMAF5 yourself? Are you sure the users in this thread are experiencing an "abnormal" situation?
If its an "abnormal" situation why was there a bios update which seems directly related to reducing fan noise?

joey

Administrator
Staff member
I suggest not to update the bios, because once the update fails or the power is cut off abnormally, it will damage the bios chip and cause it to not boot.

Batdad

New Member
I suggest not to update the bios, because once the update fails or the power is cut off abnormally, it will damage the bios chip and cause it to not boot.
this is mostly true for any bios update. From what I saw this bios update ran through exactly the same routine as any AMI bios. HP, Dell etc all using AMI with these update routines. As long as the bios is designed for the DMAF5 which it seems to be I don't understand why this bios update is any more risky then the millions of bios updates happening globally. @joey can you explain why this bios update is so risky for the community because the benefits are audibly very silent:)

MiniManiac

Member
Hi @MiniManiac
Hello Joseph. Forgive me for being a little confrontational but it is time. You've lost this customer for the foreseeable future and you should know why. Not for my good but to improve your brand.

Hi @MiniManiac
In fact, the DMAF5 fan has been optimized.
It's been overclocked to achieve great burst speeds. Your own marketing says this. But you did so at the cost of a reasonably quiet Mini PC. Your marketing states the PC is silent. There's four people on this board telling you otherwise.

Hi @MiniManiac
1. If there is no load on the cpu and the fan is very loud when it is turned on, this is abnormal. I suggest you turn on the machine and check whether the silicone grease between the motherboard and the fan heat sink is in full contact.
No. That is not a normal rational response from a company. If the DMAF5 is brand new, and it if makes what you call an 'abnormal' sound -- it is not my job to fix your defective unit. It is your job to offer a free exchange or refund.

Furthermore, if this is a thermal paste (silicone grease) issue a BIOS update wouldn't fix the problem. Four of us did the update and four of us have a quiet Mini PC as a result. So it can't be silicone grease. And you know that.

Hi @MiniManiac
2. If the cpu is fully loaded and the fan is loud when it is turned on, this is abnormal. Reinstall the system can be solved.
But if the BIOS update fixes the problem -- it's not an operating system issue either. Why would you create a BIOS that makes the fans quiet only to pretend you did not do this. Mindboggling.

Hi @MiniManiac
3. I suggest you can close some unnecessary threads, maybe you can adjust the bios according to personal needs.
I have a better suggestion. But first Minisforum has to stop blaming everyone else and admit your sloppy mistakes.

1. Add to this site a special page that admits to the loud fans issue.
2. Provide the updated BIOS. Explain EXACTLY how to upgrade. (It really isn't that hard.)
3. On that same page provide the Wifi issue fix. Don't ask us what to try. Tell us how to fix it.
4. Apologize to the customers for the inconvenience (in order to maintain goodwill)

The reason there have been 'unnecessary threads' is that Minisforum isn't doing anything to fix these problems.

Last edited:

Batdad

New Member
@MiniManiac I agree with you wholeheartedly and expect zero response from minisforum judging by the response we have received so far which I think has been strategically avoiding any admittance of an issue. If you were a "social media influencer" ,however, you'd probably have a bunch of minisforum reps crashing through your windows in their eagerness to offer help.

MiniManiac

Member
@MiniManiacjudging by the response we have received so far which I think has been strategically avoiding any admittance of an issue.
To be fair even Apple gets rather quiet when an issue arises. Their forums pretend no one from Apple is reading a word of anything. (Yeah right.) Likely legal advice to evade responsibility until Apple decides that 'yes' this is an issue. (But then how did they learn of this issue? lol)

To me, this explains why a user from elsewhere drifted into these threads and offered a new BIOS. It also explains why MF is advising against it. It even explains why said BIOS isn't offered on the support page.

Of course what makes no sense is that PC companies offer fixed BIOS downloads all the time. To fix critical issues. They say, hey, if you don't have this issue, don't upgrade. That's fair enough, right?

What I neglected to say above is this little PC could be dynamite if it was fixed. I'd recommend it to others. This experience has been the opposite. I not only won't recommend it but I'd be terrified of the AMD 4000 series inside these things.

I think there's a cultural issue with China vendors. They want to offer great stuff at great prices, but once they ship they want it gone. They don't want feedback. I think they figure if they made a lemon the next one will be better. Not grasping that until you've gotten it right... you're risking your brand and small company. I've had similar issues with Beelink. Both companies mean well but don't ultimately own their responsibility.

I should be leaving these parts shortly and so take care, Sir. Ciao Gianni. And all you other Mini Maniacs. ;)

Top Bottom